
Projekt miejski
2025-02-06Realizując politykę związaną z rozwojem komunikacji miejskiej w Cieszynie ustalonej w Planie transportowym cieszyńskiej komunikacji zbiorowej, jak również w „Miejskiej Inicjatywie Działania Miasta Cieszyna” – dokumentach ustalających plan działań mających na celu zwiększenie znaczenia transportu publicznego w Cieszynie, sukcesywnie prowadzone są działania zmierzające do unowocześnienia taboru cieszyńskiej komunikacji miejskiej.
W grudniu 2021 został złożony wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie w formie dotacji oraz wniosek o dofinansowanie w formie pożyczki przedsięwzięcia pn. „Wzrost atrakcyjności i dostępności cieszyńskiej komunikacji zbiorowej poprzez zakup autobusów elektrycznych” w ramach programu Zielony Transport Publiczny na:
- zakup 6 autobusów zeroemisyjnych o napędzie elektrycznym (2 małych o długości do 8 m i 4 dużych o długości do 12 m);
- rozbudowę stacji ładowania autobusów elektrycznych o dodatkowe 2 punkty ładowania małych autobusów (jedna dwustanowiskowa ładowarka o mocy 2 x 40 kW), 4 punkty ładowania dużych autobusów (dwie dwustanowiskowe ładowarki o mocy 2 x 90 kW), 1 punkt ładowania w postaci ładowarki jednostanowiskowej o mocy 150 kW;
- przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 12 kierowców i 8 mechaników.
Wnioski zostały pozytywnie zaopiniowane, w 2022 roku podpisane zostały umowy z NFOŚiGW. Następnie w wyniku przetargów, w maju 2023 roku zawarte zostały umowy na dostawę dwóch autobusów Mercedes Benz/AUTOMET, typ 906LE5.5 z AUTOMET Group S. J. oraz czterech autobusów Solaris Urbino 12 electric z SOLARIS BUS & COACH Sp. z o.o., natomiast w sierpniu 2023 roku – na zaprojektowanie rozbudowy stacji ładowania autobusów elektrycznych, jej rozbudowę i wyposażenie ze Spółką ELEKTROMETAL S.A.
Realizacja przedsięwzięcia została zakończona w II kwartale 2024 roku.
W roku 2024 uzyskano dodatkowe dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w wyniku czego przedmiotowy projekt został objęty wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego w ramach inwestycji: G1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy).
Całkowity koszt inwestycji to 14.541.096,90 zł, dotacja z NFOŚiGW – 9.094.717,50 zł, pożyczka z NFOŚiGW – 1.545.109,50 zł oraz środki uzyskane z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności - 1.182.203,00 zł.
Dostarczone autobusy elektryczne od razu wyruszyły do obsługi linii cieszyńskiej komunikacji miejskiej i do końca 2024 roku przejechały łącznie 291.819 km.
Zakup małych autobusów elektrycznych umożliwił uruchomienie nowej linii śródmiejskiej nr 1.
Od 1 lipca 2024 roku autobusy te rozpoczęły kursowanie na nowo powstałej linii, łączącej teren ścisłego centrum Cieszyna ze Szpitalem Śląskim, przychodnią na ul. Bielskiej i Dworcem Cieszyn. Do końca grudnia 2024 roku przejazdy na tej linii były bezpłatne.